Årets vinnare i Young Lions Sverige

Fredagen den 8 april ägde vinnarceremonin för årets Young Lions tävling rum i TV4-huset på Gärdet. Där presenterades de fyra vinnande bidragen i kategorierna Media, Film, PR och Digitalt. De fyra belönade kreatörsparen kommer att få representera Sverige i den internationella reklamtävlingen Cannes Lions Festival of Creativity i juni! Årets uppdragsgivare var Majblomman.

Här presenteras årets vinnare och shortlist: 

Digitalt
Vinnare: Folke Kühlhorn och Henrik Billing från Åkestam Holst NoA med bidraget “NFB”

Juryns vinnarmotivering: Årets vinnare skapade förvirring i juryrummet. Varför känns det så enkelt? Varför känns det så självklart? En okomplicerad idé. Med okompromissad design. Gav oss en obytbar vinnare. Grattis till vinnarna i kategori Digitalt: “NFB”.

Se bidraget här!

Shortlist:
Nina Peldán och Olle Landerberg från Jung Relations med bidraget “Maj-Blom”
Jonas Eriksson och Johanna Lindberg från Abby World med bidraget “Majby – den osynliga staden”
Adam Wibom och Robin Westerback från JMWGolin med bidraget “ADS FOR CHANGE”

Media
Vinnare: Johan Brishammar och Mathias Gedda från Publicis med bidraget “Så ett frö för framtiden”

Juryns vinnarmotivering: Med en gedigen mediestrategi, en stark närvaro genom hela givarresan och en blommande lösning blev årets vinnare en snabb juryfavorit. Vinnande bidrag visar på stor affärsförståelse, strategisk och kreativ höjd och en blomstrande framtid för framtidens mediestjärnor!

Se bidraget här!

Shortlist:
Annie Sjöberg och Sofia Lantz från Publicis  med bidraget “Hur vi inspirerar 1.1 miljoner unga att sälja majblommor”
Hugo Barne och Simon Magnusson från AKQA med bidraget “Blomrabatten” 

Film
Vinnare: Axel Bringel och Joel Hördegård från BCW & Frilans med bidraget “När blommor blir till guld”

Juryns vinnarmotivering: Trots en imponerande hög nivå bland de tävlande var det inga större diskussioner i jurygruppen kring vilket bidrag som var årets vinnare. Utöver att göra en tydlig och berörande film med majblomman som huvudroll lyckades ni även ifrågasätta alla ledtider den här branschen kände till. Grattis till vinnarna i kategori film: “När blommor blir till guld”.

Se bidraget här!

Shortlist:
Marcus Lundvall och Oscar Tiberg från The And Partnership & Honesty med bidraget “Ole Dole Doff”
Joel Grönberg och Elsa Willman från Disney med bidraget “Det var en gång”
Carin Stegen och Sara Wikström från The Amazing Society med bidraget “Doften av en Majblomma”

PR
Vinnare: Jonas Eriksson och Johanna Lindberg från Abby World med bidraget “Majby – den osynliga staden”

Juryns vinnarmotivering: Nytänkande, smart, överraskande och garanterat framgångsrik. Vinnarbidraget bjuder verkligen på fantastiskt kommunikationshantverk – från insikt och idé till genomförande och skalbarhet. Årets vinnare i Young Lions PR-kategori sätter Majblomman på kartan. En värdig vinnare i den oerhört hårda konkurrensen: Majby – den osynliga staden!

Se bidraget här!

Shortlist:
Julia Holtback Yeter och Daga Simonsson från Forsman & Bodenfors med bidraget “Partiblomman”
Kevin Krooks och Gustav Haffling från Berntzon Bylund & Markant Reklambyrå med bidraget “Väldoften”
André Frisk och Walter Westerlund från Wikberg Frisk med bidraget “What month is it Justin?”
Nina Peldán och Olle Landerberg från Jung Relations med bidraget “Maj-Blom”

Stort grattis till årets vinnare och nominerade bidrag!

Årets jury 
Roshanak Fatahian, Head of digital operations and Diversity & Inclusion Director, Nord DDBSthlm
Agnes Stenberg-Schentz, Art Director, Forsman & Bodenfors
Adam Gäfvert, Art Director, KING
Emma Thorp, vd, Publicis Groupe Sweden
Joseph Borenstein, Vice President, BCW

Om Majblomman 
Majblomman är en ideell barnrättsorganisation som arbetar för att motverka barnfattigdomen i Sverige. Detta genomförs med barnkonventionen som grund via ekonomiskt och materiellt stöd, finansiering av forskning och genom politisk aktivitet för att främja barnens rättigheter i samhället. Läs mer här: www.majblomman.se

Om Young Lions Sweden
Sveriges Kommunikationsbyråer är representanter för Cannes Lions sedan 2004. Young Lions Sweden är en uttagningstävling för den internationella tävlingen Young Lions i Cannes. Tävlingen går ut på att efter en given brief från en välgörenhetsorganisation skapa exempelvis en varumärkesidentitet, PR-kampanj och/eller digital-kampanj beroende på vilket kategori man väljer att tävla i. De vinnande teamen i respektive kategori koras av en jury bestående av framstående kreatörer och markandschefer i kommunikationsbranschen. Läs mer här!