Roger Hatchuel Academy
Tonje Halvorsen om Roger Hatchuel Academy:
Jag är nyligen hemkommen från Roger Hatchuel Academy och Cannes Lions Festival. Trött efter
en intensiv vecka men samtidigt fylld av energi och inspiration. Det har varit en otroligt givande
och lärorik vecka tillsammans med 35 andra elever från hela världen. Studenterna verkade inom
områden som art direction, design, copy, planning osv. Jag var ensam från Sverige och
tillsammans representerade vi 30 olika länder.
Det var spännande att jobba med kreativa människor från olika kulturer som tillsammans
skapade en intressant blandning och jag har många nyfunna vänner från världens alla hörn.
Möjligheterna i Cannes var enorma och mitt nätverk växte mycket. Jag träffade inspirerande
människor, så som designlegenderna Lee Clow och George Lois. Bara att vistas i samma rum
som David Droga var spännande.
Under veckan så hade vi tillgång till festivalpalatset och kunde gå på de föreläsningar som vi
tyckte var intressanta och jag var på drygt 30 föredrag. På akademin hade vi även
gästföreläsare dagligen som delade med sig av tips och inspiration. Vi fick även biljetter till
prisutdelningarna och de stora festerna som hölls. Jag gick på alla fyra prisutdelningar och
det var en upplevelse att få ta del av kampanjer från hela världen.
Jag lärde mig mer om branschen under veckan än jag gjort under alla mina år som student.
Det står nu tydligt att det krävs hårt arbete och passion för att nå sina mål. Och att man kan
göra stor skillnad, påverka folks beteende och tankar och på så sätt bidra till en bättre värld.
Vilket är intressant och fick mig att tänka stort. Det var absolut den bästa och mest inspirerande
veckan i mitt liv. Nu ser jag fram emot vadsom väntar efter examen om ett år.
Tonje Halvorsen, student, Berghs School of Communication och Roger Hatchuel Academy 2013
Sveriges Kommunikationsbyråer är Sveriges representanter för Cannes Lions och har därför
möjligheten att välja ut en student som får gå vid Roger Hatchuel Academy. Vid Roger Hatchuel
Academy deltar studenter från hela världen som studerar reklam, marknadsföring, marknadskomm-
unikation eller design. Deltagarna studerar trender och medverkar vid högklassiga seminarier.
Handledarna består av några av världens mest framstående branschpersonligheter. Roger Hatchuel
Academy är en vecka lång.