Alexander Rehnby om Roger Hatchuel Academy
Klockan 05:45 en regnig lördagmorgon i juni satte jag mig i en taxi från Hamburg. Den kommande veckan skulle innebära en paus från den pågående praktiken och en resa till den franska rivieran och den mytomspunna reklamfestivalen Cannes Lions. Under veckan skulle jag tillsammans med andra reklamstudenter från världens alla hörn delta i Roger Hatchuel Academy. Ett fullspäckat program med föreläsningar, seminarier och prisutdelningar väntade.
Ledare för akademien var Clive Challis och Rick Boyko, två trevliga herrar från Central Saint Martins i England respektive VCU Brandcenter i USA. Dom hade i förväg bett oss att förbereda en personlig presentation så att alla snabbt skulle kunna få en bild av varandra och på så sätt snabbspola lära känna-fasen. Vi var runt 25 personer från Costa Rica, Brasilien, Malaysia, Österrike, USA, Japan, Mexico och en hel drös andra länder. Vad folk pluggade var lite olika, några läste till art director eller copywriter, några till planner och några till projektledare. Väldigt blandad kompott, vilket var kul. Det visade sig vara supertrevligt folk och presentationerna funkade tydligen rätt bra eftersom vi snabbt blev ett gäng som höll ihop.
Under festivalen hölls en mängd seminarier som var öppna för festivalens besökare. Det fina med Roger Hatchuel Academy var att vi studenter fick egna, speciella föreläsningar i vårt lilla klassrum med extremt tunga branschnamn. Vissa av dom skulle även prata för dom andra festivalbesökarna medan vissa var exklusivt inbokade för oss. Det blev ungefär tre föreläsningar per dag med namn som exempelvis Jeff Goodby (medgrundare Goodby, Silverstein & Partners), Andrew Keller(vd, CP+B), Michael Conrad(f.d. CCO, Leo Burnett) och Amir Kassaei(Global CCO, DDB). Alla med sin egen syn på kreativitet och hur branschen ser ut idag och hur den kommer att utvecklas i framtiden. Under veckans sista och, enligt mig, mest minnesvärda föreläsning fick vi en frågestund med Sir John Hegarty (medgrundare BBH). Grymt intressant!
Förutom mycket inspiration och bra föreläsningar bjöd Cannes-veckan på mycket annat. Hela veckan var lite av en glammig reklambubbla fylld med priser, sol och kalas. Extremt kul när man var där. Mindre kul när man landade i ett återigen regnigt Hamburg med både sömnbrist och överbelastad lever. Men det gjorde inte så mycket när jag visste att jag hade en av dom roligaste veckorna jag varit med om i bagaget.
Alexander Rehnby
Student, Berghs och Roger Hatchuel Academy 2012
Sveriges Kommunikationsbyråer är Sveriges representanter för Cannes Lions och har därför möjligheten att välja ut en student som får gå vid Roger Hatchuel Academy. Vid Roger Hatchuel Academy deltar studenter från hela världen som studerar reklam, marknadsföring, marknadskommunikation eller design. Deltagarna studerar trender och medverkar vid högklassiga seminarier. Handledarna består av några av världens mest framstående branschpersonligheter. Roger Hatchuel Academy är en vecka lång.