Här är vinnarteamen som tävlar för Sverige i Cannes

Årets vinnare i den svenska uttagstävlingen Young Lions Sverige är nu offentliggjorda.

Det var under onsdagens event, arrangerat av KOMM i samarbete med Getty Images och partners AOL och iDefendo, som de totalt tre vinnande teamen utannonserades. För vinnarna innebär detta inte bara titeln som ”Sveriges vassaste unga kreatörer 2017” utan också äran att representera Sverige i den internationella Young Lions tävlingen under Cannes Lions, som äger rum i juni.

Nedan summeras och motiveras de vinnande bidragen.

PRINT:
Nina Friman, Welcom & Therése Bohlén-Kinn, Welcom
Bidrag: Syns du inte finns du inte – Djurskyddet Sverige 2017
Motivering: ”En annonsserie som förstår och flirtar med sin målgrupp. Trots den sorgliga verkligheten som många värjer sig mot lyckas de ändå nå fram med sitt budskap: att Djurskyddets styrka är att se bortom fasaderna och påverka på djupet. Juryn gillade också att manéret bröt mot det som vanligtvis görs för den här typen av organisationer. Vi är säkra på att det här teamet kommer att kunna leverera insiktsfulla, oväntade lösningar med ett grymt hantverk i Cannes. Grattis Nina Friman och Therése Bohlén-Kinn, Welcom”
Länk till bidrag: http://reklamvarlden.se/Young%20Lions%202017/Syns%20du%20inte%20finns%20du%20inte.pdf

DESIGN
Victor Lund, Strateg & Sara Eriksson, Strateg.
Bidrag: Djurens hjältar
Motivering: ”En kaxig, omedelbar och stolt profil som sticker ut med enkla medel.
Här är en design som ligger rätt i tiden, är ung och lockar en ny målgrupp.
I hård konkurrens med många ambitiösa bidrag i designklassen föll juryn för energin och det oslipade som blev ett starkt uttryck med mycket karaktär. Det här är en schysst aktivist, vem vill inte bli en hjälte? Till våra hjältar i Cannes vill vi ge rådet: fortsätt utmana! Grattis Victor Lund, Strateg & Sara Eriksson, Strateg.”
Länk till bidrag:
http://reklamvarlden.se/Young%20Lions%202017/Djurens%20hjältar.pdf

PR
Didrik Persson & Katharina Sand, Wenderfalck
Bidrag: Finkatter
Motivering: ”Om alla katthem slåss om uppmärksamheten i samma kanaler måste man hitta en oväntad plattform för att bli hörd och skapa debatt.
Juryn imponerades av att ett fängelse plötsligt kändes som ett självklart showroom för katter som behöver ett hem och katter som terapi för fångarna. Det här teamet kommer alla gånger kunna leverera nytänkade lösningar som får genomslag i framtiden. Grattis Didrik Persson och Katharina Sand, Wenderfalck”
Länk till bidrag:
http://reklamvarlden.se/Young%20Lions%202017/Finkatter.pdf

–  Men rekordmånga tävlande team i årets uttagning har vi en stark uppställning i de kreatörer som fortsätter resan ner till Cannes. Det ska bli spännande att följa de svenska teamen, säger Nicole Lage-Vianna, projektledare för Young Lions på KOMM.

Årets uppdragsgivare var Djurskyddet Sverige. I ett pressmeddelande uttalar sig Åsa Hagelstedt, generalsekreterare på Djurskyddet Sverige:

– Vi är jätteglada att Djurskyddet blev utvalda till årets Young Lions-tävling. Det är väldigt inspirerande att få ta del av alla dessa kreativa bidrag – de ger oss möjlighet att se på vår organisation på nya sätt.

Årets jury bestod av Josefine Richards, INGO, Marie Wollbeck, BAS samt Malou Rönnmark, JMW.