KOMM & Hej Digitalt i Almedalen
KOMM är samarbetspartner till Hej Digtalt sommaren 2015
Hej Digitalt är en oberoende och kreativ plattform med digitalisering, innovation och entreprenörskap som samlande tema. Bakom satsningen finns tre kommunikatörer med digital passion och stora nätverk: Emma Egnell, konceptägare och producent, Beata Wickbom, digital aktivist och Brit Stakston, digital opinionsbildare.
Hej Digitalt vill vara den mest självklara mötesplatsen för att diskutera Sveriges digitala framtid och driver debatter, samtal och utbildningar kring innovation, nätaktivism, digital kompetens och teknologins möjligheter för skola, näringsliv, samhälle och medborgare. Med Hej Digitalts breda nätverk kan vi skapa spännande möten mellan beslutsfattare, entreprenörer, aktivister och politiker. Med mottot ”Inte tre män runt ett ståbord” har vi en tydlig ambition att ha kvalitativa mötesformat, mångfald och glädje i fokus.
Mer info på www.hejdigitalt.se
MEDLEMMARNAS PROGRAMPUNKTER
Måndag 29 juni kl 15:00-15:30
KOMMUNIKATIVA UTMANINGAR I DEN DIGITALA TRANSFORMATIONEN
Det går fort nu – men exakt vad är det som går så fort? Har något egentligen förändrats i varumärkesbyggandet? Det handlar snarare om nya beteenden hos konsumenterna som ställer nya krav på oss som arbetar med kommunikation, nya krav som utgår från den digitala transformation som pågår sedan 30 år.
Medverkande:
Magnus Hjelmare, Ordförande utbildningskommittén, KOMM Sveriges Kommunikationsbyråer
Daniel Skantze, Head of Tech Creatives, Great Works
Maja Stridsberg, pr-konsult, Westander
Martin Edenström, Marketing manager, Nansen
15:30-16:00
HÅLLBART DIGITALT LEDARSKAP
Den digitala utvecklingen har revolutionerat och skapat möjligheter för företag och varumärken att nischa in sig och bli relevant för just den person som är intresserad eller berörd. Kommunikationens kraft är större än någonsin. Köpta, ägda och förtjänade kanaler har kompletterats med socialt engagemang. Att ta position inom hållbarhet genom digital närvaro är briljant. Hur tar sig företag dit och är det viktigt att positionera sig som ett varumärke med fokus på lönsamhet, samhällsengagemang och miljöpåverkan? Svaret är 100% ja.
3Kronor – en mediebyrå med fokus på resultat och att göra skillnad genom teknik, kreativitet och digitalt ledarskap
Medverkande:
Albert Säfström, Konversationsansvarig 3kronor
Onsdag 1 juli Kl 15:00-15:30
DEN DIGITALA STORYN BÖRJAR OM OCH OM IGEN
Människans grund har alltid varit storytelling, konsten att förmedla ett budskap, en känsla eller en lärdom på allra bästa sätt. Efter några hundratusen år av rakt historieberättande vänds nu spelreglerna upp och ner genom utvecklingen av digital kommunikation. Hur förflyttar man en människa med digital storytelling? Jo, genom att sluta berätta från början till slut och istället skapa en sandlåda i vilken storyn får liv. Hör hur Sticky Beat skapar digital förflyttning genom att älska morgondagen och nyfiket utforska storytelling 2.0.
Medverkande:
Andreas Stjärnhem, Creative Director, Sticky Beat
Torsdag 2 juli Kl 15:00-15:30
REKLAM – EN NORMBRYTANDE KRAFT I SAMHÄLLET?
Kan och bör reklam vara drivande i samhällsfrågor? Allt mer splittrade mediekanaler skapar större behov av normbrytande, unik kommunikation för att möta uppdragsgivarens affärsmässiga behov.
King ligger bakom reklamkonceptet som ICAs butik, Com Hems Judit och Judit. 2011 introducerades Jerry i ICAs reklam, en ung kille med Downs syndrom, som en del i satsningen ”Vi kan mer” – ett samarbete med ICA, Samhall, FUB, SKL och Glada Hudik-teatern. Efter första avsnittet med Jerry blev det folkstorm. Vad sysslade ICA med? Varför gjorde man så här? Vem får synas i svensk reklam? Projektet har idag lett till att över 1200 personer med funktionsnedsättning har fått jobb på ICA. 2012 belönades ICA och King med svenska reklambranschens finaste pris Titanägget för arbetet med Jerry och Vi kan mer. Com Hems medelålders, runda damer tänjer också på gränserna för vilka som får ta plats i reklam. De till en början ifrågasatta karaktärerna har kommit att bli mycket populära och har bl a belönats som Årets Duo på QX Gaygala.
Medverkande:
Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter och lärare i idé och konceptutveckling, King
Pontus Thorén, Copywriter, King
Torsdag 2 juli kl 15.45-16.30.
Forts samtal. KONSEKVENSER AV ROBOTISERINGEN. MÖT POLITIKERNA
Robotarna jobbar billigare, snabbare och dygnet runt. Hur förändrar deras intåg arbetsmarknaden? Hur ska kollegorna komplettera roboten och vilka är de nya jobben?
Vi fortsätter samtalet om robotiseringen och nystar i framtidens bemanning. Vi låter profiler från olika branscher spekulera och ger politikerna möjlighet att svara.
Medverkande:
Per-Arne Håkansson, Riksdagsledamot (S), Näringsutskottet LIVE
Jörgen Warborn, Riksdagsledamot (M), Näringsutskottet LIVE
Pär Strömbäck, talesperson, Dataspelsbranschen
Linda Portnoff, verksamhetschef, Musiksverige
Moderator:
Brit Stakston