Tre team får representera Sverige under Cannes Lions, i kategorierna Design, Cyber och PR.
Här är vinnarna i Young Lions Sverige
Som svensk partner till Cannes Lions arrangerar KOMM, tillsammans med partners Getty Images och Dagens Media den nationella uttagningen till Young Lions.
Design
Tobias Rehnvall och Ida Sjöstrand, Silver.
Bidrag: Grafisk identitet Fältbiologerna 2016
Bidragsbeskrivning: Med denna identitet vill vi lyfta fram Fältbiologernas dualistiska förmåga, att både kunna zooma in på enskilda naturliga fenomen samtidigt som man kan zooma ut och omsätta kunskapen i ett större perspektiv. Hur det man ser och studerar påverkar vårt samhälle, vår omvärld och vår miljö i stort. Helt enkelt, konsten att sätta allt i ett klarare och naturligare perspektiv.
Motivering: En stark idé som visar hur Fältbiologerna fokuserar och ringar in viktiga detaljer i vår natur samtidigt som de zoomar ut i ett större perspektiv och blickar ut mot framtiden och världen. Identiteten är funktionell, dynamisk och lekfull och fångar verksamheten och dess värderingar. Hantverket är väl utfört med fina detaljer i typografi och symboler. Tydlig redovisning av hur identiteten uppträder i olika media skapar förtroende för detta designförslag. En stor eloge till ett välförtjänt 1:a pris!
Cyber
Fanny Svensson och Alexander Rehnby, Saatchi & Saatchi
Bidrag: @klimatet – Naturens röst i miljödebatten
Bidragsbeskrivning: Fältbiologernas payoff är Ute i naturen – Inne i miljödebatten. Därför låter vi dem stå bakom ett initiativ där naturen får en egen röst i miljödebatten. Med hjälp av klimatdata från SMHI skapar vi ett instagramkonto som fungerar som en enkel nyhetskanal där naturen själv uppdatera om klimatförändringar och ökar kännedomen om vad Fältbiologerna jobbar för.
Motivering: Det här teamet är riktigt värdiga vinnare i kategori Cyber. Inte nog med att idén är smart, vi låter klimatet prata själv till oss via sociala medier. Men det svåra är att hitta en kontext där vi bryr oss om klimatet. Genvägen genom Sveriges största besatthet, vädret, är genial. Svenskarna pratar och tänker på vädret hela året runt på dygnets alla timmar. Dessutom så var tonen klockren, lite retsam men med stort allvar bakom.
Vi känner oss trygga att Fanny Svensson och Alexander Rehnby från Saatchi Saatchi kommer representera med sin bevisade skicklighet i idéhöjd och hantverk.
PR
Johanna Johansson och Erik Ström, Round and Round
Bidrag: Märkt för livet
Bidragsbeskrivning: I kampanjen “Märkt för Livet” gör vi Fältbiologerna till avsändare för en tillfällig tatueringsstudio, där allt bläck är skapat av beslagtagna tjuvjägarvapen och redskap. Det låter människor göra en livslång märkning på sig själva för att visa sitt stöd för det fortsatta livet i skogen.
Motivering: Vinnaren av årets Young Lions Pr-kategori har skapat en kampanj där Fältbiologerna inte bara blir avsändare för en tillfällig PR-kampanj utan för en livslång berättelse. En kampanj där fältbiologerna flyttar in runt köksbordet, in i simhallen eller in på gymmet genom den enskilde ambassadörens ställningstagande. Genom att våga utmana briefen och fokusera på en kärnfråga har man tagit fram en kampanj där lösningen (bläck till tatueringar) är skapat av problemet (beslagtagna tjuvjägarvapen). Kampanjen är smart och snygg, men framförallt är potentialen i kampanjen stor. Berättelserna i denna kampanj är otaliga. Och vi tror att ni att ni har minst lika stor potential i Cannes.