En av tre

KOMM och Film&TV-producenterna är glada att, som en uppföljning på projektet ‘En av tre’, presentera sajten: oneofthree.se 

2014 lanserades initiativet ”En av tre”, ett långsiktigt projekt som syftar till att öka andelen kvinnliga reklamfilmsregissörer i svenska produktioner. Initiativet går ut på att minst var tredje regissör i en pitch ska vara kvinna. Sidan oneofthree.se som nu lanseras är en fortsättning på det arbetet och samlar produktionsbolagens kvinnliga regissörer på ett och samma ställe.

– Tanken med oneofthree.se är att underlätta för våra kunder att hitta rätt person för jobbet. Skillnaden mot för två år sedan är att det idag finns fler kvinnliga regissörer som representeras av produktionsbolagen. Nu har vi skapat ett verktyg som gör det enkelt att hitta dem, säger Cornelia Opitz, ordförande i Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion.

Sajten oneofthree.se är på engelska så att den även kan spridas utomlands. Det finns vid lanseringen av sidan 28 aktiva regissörer registrerade, en klar uppryckning jämfört med 2014 då det endast fanns ca fem kvinnliga regissörer på produktionsbolagen.

– ”En av tre” som uppmaning har gjort skillnad på dessa år. Vi är en bit på väg och gläds åt en delseger. Och ja, det tar tid till balans men nu är vi trots allt på väg och på sajten kan man verkligen se den skatt som produktionsbranschen besitter. Säger Jessica Bjurström, VD på KOMM.